Dnes je 06. 09. 2024
svátek má Boleslav

Otevřený dopis ministru pro místní rozvoj ČR Ivanu Bartošovi

náhledový obrázek

Vážený pane ministře,

nedávno, přesně 26. června 2024, jsem Vás z pozice předsedy Sdružení obcí Libereckého kraje (dále jen SOLK) oslovil s tím, že považuji digitalizaci stavebního zákona za nedotaženou. Současně jsem poukázal na to, že realita připravenosti aplikace nového stavebního zákona je v rozporu s tím jak Vy, tak pan Ing. arch. Petr Klán, ředitel odboru digitalizace a informačních systému, informujete širokou veřejnost. O dané věci si dopisujeme již od podzimu loňského roku. Už tehdy jsem nejen Vás upozornil, že ne pro městské úřady, které mají stavební úřady, většinou jsou to obce s rozšířenou působností (ORP), ale především pro občany – stavebníky, ale i obce a města jako investory, by bylo nejvýhodnější politické rozhodnutí odsunout účinnost zákona. Tvrdošíjně jste opakoval, že vše bude včas ošetřeno.

Jsem starostou Nového Boru, malého ORP 16 obcí. Ještě týden před účinností zákona jsme z devíti počítačů měli čtyři a k tomu pouhý jeden monitor. Navíc zkušební verze Informačního systému stavebních řízení (ISSŘ) tzv. „pískoviště“, kde si měli úředníci vyzkoušet funkčnost softwaru, byla velmi omezená. Nefungoval helpdesk, úředníci procházeli „jalovým“ školením, kde se nedozvěděli odpovědi na konkrétní dotazy, jak bude celým systém fungovat. Tedy dotazy směřující k předvedení fungování celého procesu od podání konkrétní žádosti až po ukončení věci. Po ostrém spuštění jste předložil veřejnosti báchorky o porodních bolestech. Hovořil jste, jak zavedení každé nové věci chvíli trvá, než se prověří.

Uvést stavební úřady do zcela nové legislativy ve spojení s úplnou digitalizací bez přípravy, bez odpovídajících školení, bez výkladů a srozumitelných návodů apod. hraničí ze strany MMR s absolutním despektem k výkonu státní správy jako takové.

Což potvrzují jasná fakta. Stavební úřady jsou zavaleny „starými“ žádostmi, jak je chtěli developeři stihnout podat ještě před účinností nového zákona. K tomu nám nově jako úřadu ORP předávají nižší stavební úřady žádosti o stavby, kde dle ust. § 34a NSZ působnost stavebního úřadu, a to ve věcech záměru bytového domu, silnice II. a III. třídy, místní komunikace, veřejně přístupné účelové komunikace, technické infrastruktury, která je součástí distribuční soustavy v elektroenergetice nebo plynárenství, vodního díla, u něhož nevykonává působnost stavebního úřadu krajský stavební úřad a souboru staveb, jehož jsou tyto záměry součástí, vykonává obecní úřad obce s rozšířenou působností.

Nový systém ISSŘ je z hlediska vyřízení žádosti, např. o povolení záměru a zúřadování celého procesu a všech potřebných úkonů, nepoužitelný! Úředníci nemohou předat spis a vyžádat si stanovisko konkrétního dotčeného orgánu, neboť ty v systému nejsou zadány všechny. Úřad ani nevidí žádosti, které mu patří. Doposud nejsou připraveny použitelné šablony písemností a celá řada dalších věcí, které brání vydat rozhodnutí. Na telefonické dotazy přes call centrum, nedostáváme zpětnou vazbu – operátor si vyžádá telefonní číslo a e-mail s tím, že náš dotaz předá odborníkům a ti nám odpoví. Bohužel tak to nefunguje, nikdo se totiž už zpět neozve!

Stále je prezentováno, že systém ISSŘ je funkční, a že funguje. Ano, je funkční a funguje v tom smyslu, že jde spustit, lze se přihlásit a provést některé dílčí úkony. Pro stavební úřady však bude funkční až ve chvíli, kdy v něm budou schopné zdárně a v souladu se zákonem vyřídit kompletní proces řízení a vše s tím spojené. Nyní tedy máme nový automobil, který sice lze nastartovat, vyzkoušet si jeho různé funkce, ale už se nerozjede, takže nedorazíte do cíle, a to by mělo být jeho hlavním smyslem.

Současná situace, kdy zákonodárce (zjevně absolutně odtržený od reality) předpokládá, že na stavebních úřadech sedí fundovaní specialisté na informační technologie, schopní ze dne na den intuitivně pracovat se zcela neznámým a k tomu nefunkčním softwarem, je alarmující a pro úředníky demotivující a frustrující.

Kritika z první ruky (tzn. od občanů a klientů) bude pochopitelně směřovat na úředníky prvostupňových stavebních úřadů, kteří jim však nedokáží zodpovědět otázku, kdy systém bude plně funkční a bude možné jejich žádosti vyřídit.

Pane ministře Bartoši, kdo bude zodpovědný, až stavební úřady nesplní příslušné zákonné termíny a občané stavebníci a developeři budou podávat žaloby? Budou to jen města?

Pane ministře Bartoši, jste si vědom toho, že lidem, kteří chtějí stavět a mají sjednané půjčky hrozí prodlení a především prodražení?

Pane ministře Bartoši, jste si vědom, že města neotevřou opravené školy, mateřské školy, dětská a mateřská centra, protože nezkolaudují? Určitě ne do září, kdy začíná nový školní rok?

Mohl bych v těchto otázkách pokračovat. Stačí mi však jediná odpověď na jednu otázku: Kdy bude Informační systém stavebních řízení plně funkční takovým způsobem, aby bylo jeho prostřednictvím možné projít celým procesem řízení od začátku do konce, včetně všech potřebných úkonů, které stanovuje nový stavební zákon a další právní předpisy?

 

S pozdravem

 

Mgr. Jaromír Dvořák

starosta města Nový Bor